behind the scenes fokus planering
Min prepplista för fokus
Även en tidscoach halkar efter ibland och nu är jag i ett sådant läge att det är dags att jag samlar ihop mig. Inga konstigheter alls men det krävs struktur och fokus för att det inte ska bli ett stressmoment. Jag har min egen lilla prepplista.
Anledningen bakom
Varför ligger jag efter? Jo, jag blev ju sjuk och inlagd på sjukhus för tre veckor sedan. Inget stort men tillräckligt för att läkarna ville kolla upp mig lite extra. Att inte vara helt fit for fight påverkar såklart min effektivitet. Det hjälper inte att jag är grym på att planera och fokusera när jag somnar sittande. Och lite så har det varit.
De senaste dagarna har jag känt att energin kommit tillbaka. Jag är tillbaka till mig själv men istället känner jag mig splittrad eftersom jag ligger efter. Att ligga efter är ingen skön känsla och är en känsla som är viktig att kunna bemästra.
En sak i taget som vanligt
Hur gör jag för att inte stressa upp mig allt för mycket över att jag ligger efter? Jag känner att mitt standardsvar passar väl in här: en sak i taget. Det hjälper i alla lägen. Det går ändå inte att göra flera saker samtidigt. Inte bra i alla fall. Så en sak i taget enligt att göralistan som jag såklart har skrivit.
Det jobbigaste i det här läget är att det mesta jag behöver ta tag i är administrativa uppgifter och det är ju inte direkt det roligaste jag vet. Men som tur är litar jag på mitt fokus i nästan alla lägen. För att jag ska få fokus behöver jag förbereda mig väl. Jag kan inte bara sätta mig ner och göra. Då blir det pannkaka av det hela.
En kort prepplista
Igår skrev jag ett inlägg på Instagram om hur jag preppar inför det jag kallar för tråkiga arbetsuppgifter. Enkla saker jag gör för att ta mig själv in i fokus. Listan ser ut så här:
- Städar ordning mitt arbetsbord om det är rörigt. Får ta max 10 minuter av min tid att fixa. Ordning ger mig lugn.⠀
- Skriver en tydlig att göralista där jag skrivit listan i prioritetsordning.
- Häller te i min fina tekanna istället för att låta det vara kvar i bryggkannan och tar fram en fin tekoppp.⠀
- Jag har enbart den uppgift jag ska göra framför mig och ett papper för anteckningar på höger sida om datorn. För det där jag kommer på under tiden men inte vill ska uppehålla mig.⠀
- Och jag sätter på musik som sätter mig i arbetsstämning. För min del blir det oftast någon jazz.⠀
Bemästra känslan av att ligga efter
Även du kan hitta ditt sätt för att hantera känslan som kommer över dig när du känner dig överväldigad eller stressad över att du ligger efter. Gå till dig själv och fundera över vad som är anledningen att du stressar upp dig.
- Är det att andra förväntar sig något av dig?
- Att du känner dig dålig för att du inte är klar?
- Kan det vara att du inte har en tydlig struktur?
Det finns många anledningar till att komma efter och det är viktigt att förstå att det blir så här ibland. Om orsaken är tydlig så finns det ingen anledning att bli uppstressad. Vi kan inte påverka det som har hänt men vi kan göra nuläget hanterligt. Och det är det du ska fokusera på.
- Hur gör jag för att ta mig framåt på ett smidigt sätt?
Och som alltid: skriv ner vad du behöver göra och skapa en arbetsmiljö som är behaglig att arbeta i.
Vi kan inte påverka det som har hänt men vi kan göra nuläget hanterligt.
Detta inlägg var perfekt för mig att läsa idag. Min att göra lista är sååå lång. Har legat efter en längre tid. Men denna veckan har jag 3 dagar att komma ifatt med allt. Jag tar till mig av dina råd och blir ännu mer effektiv.
Alltid bra med komma ikapp dagar. Du får ta listan i sjok. Ha inte hela listan framför dig när du jobbar och ta en sak i taget.
Bra inlägg, får ständigt tänka på detta med prio och vad jag ska fokusera på. Mår själv bättre när jag ”klarar av” saker och kan lägga dem bakom mig…
Prioritering är A och O. Då kommer fokus lite av sig själv. Känslan när man är klar är alltid trevlig.
Tack för bra och konkreta tips igen. Du är ju en fena på dessa!
Tack! Roligt att du tycker de passar.
Vill börja med att säga att jag älskar din blogg och din hemsida!
Tar till mig av dina tips, speciellt det om att göra en sak i taget. Det är så sant att det är det enda sättet att beta av sin att göra-lista! Dagens mantra för mig blir ”En sak i taget” :-).
Tack Tina! En sak i taget är lösningen i väldigt många sammanhang.