effektivitet fokus personlig utveckling planering produktivitet Tid
När det inte blir som man tänkt
I dag har jag planerat att jag ska göra uppdateringar på hemsidan och se över fakturor men så bestämmer internet sig för att inte riktigt fungera. Med ett svajande internet blir uppdateringar på hemsidan enbart en frustration och fakturaprogrammet kommer jag inte in i överhuvudtaget. Hur reagerar jag? Med irritation.
SE TILL ATT VÄNDA DET NEGATIVA
Att jag reagerar med irritation fick mig att tänka till lite. Att bli arg för att internet inte fungerar gör ingen som helst skillnad. Det kommer inte magiskt börja fungera igen för att jag sitter på min stol och studsar. Internet bryr sig inte ett dugg att jag har en plan för dagen och att jag helst vill få gjort det som står på min att-göra-lista idag och slippa skjuta upp det till senare. Nope, inte ett dugg. Trist men sant.
Så vad gjorde jag? Jag tog fram min kalender och såg över min att-göra-lista igen. Jag har en lista där jag skriver ner allt det jag vill göra under hela veckan från vilken jag sedan väljer ut uppgifter till min dagliga lista. På listan fanns flera saker som inte kräver internet så jag skrev en ny lista för dagen helt enkelt.
Istället för att fortsätta vara irriterad såg jag till att vända på situationen till något positivt. Jag valde sådant som jag kan göra istället för att vara arg på det jag inte kan få gjort just nu. Istället för hemsidefix skrev jag ner information om en föreläsning till en kund och jag påbörjade en offert med förslag på föreläsning för en annan kund. Och jag började skissa på en skrivplan för nästa del i skrivprocessen av nästa bok.
DET FINNS ALLTID ANNAT ATT TA TAG I
Det är lätt att fastna i att det som är bestämt gäller men eftersom livet inte ser ut som det gör på ett organiserat papper så behöver vi anpassa oss efter de omständigheter som kommer vår väg. Vi kan inte styra allt. Vi kan enbart styra vårt humör och vår attityd. Vi kan välja hur vi vill reagera på något frustrerande som händer.
Ibland finns det en lösning, något annat att ta tag i, och andra gånger inte men istället för att bli arg så kan vi reagera med låta det vara som det är. Kanske kan vi ta det där mötet med kollegorna som det aldrig verkar finnas tid för eller ta en paus och dricka en kopp te. För det mesta är det så att det som inte fungerar ganska snabbt kommer i ordning igen.
HITTA DINA VERKTYG FÖR HUR DU VILL REAGERA
Det är viktigt att du hittar ditt sätt och dina verktyg för hur du vill reagera och agera när saker inte blir som du har tänkt. Att reagera med att känna sig dålig för att man inte hunnit med det som står på listan när dagen är slut är inte en bra metod. Det är snarare en bromskloss i din produktivitet.
Bestäm dig i förväg hur du vill tänka när något du inte tänkt händer. Det är lättare att agera på ett visst sätt om man har en idé om hur det är så klura på det och bestäm dig.