planering produktivitet
Från fullt upp till produktiv
Hej måndag folks!
Hur fungerar du? Har du fullt upp eller är du produktiv? Det bästa är att vara produktiv eftersom mest i kalendern ju inte vinner och är du produktiv får du saker gjort på riktigt.
De flesta av oss har mycket att göra men behöver vi nödvändigtvis vara ständigt upptagna? Det är skillnad mellan att ha fullt upp och vara produktiv. För båda går det åt tid men den ena är mer strukturerad än den andra.
Fullt upp
Att ha fullt upp är diffust i sitt begrepp. Du vet egentligen inte vad det innebär när någon säger det till dig. Det är ospecifikt och talar inte om vad som blev gjort.
Att ha fullt upp är att ha mycket hela tiden. Konstant upptagen. Frågan är bara med vad? Det finns ingen tidsbestämmelse i fullt upp.
Produktiv
Att vara produktiv betyder att du uppnår eller producerar ett specifikt mått av resultat.
STOR skillnad!
När du jobbar med något strävar du efter resultat. I alla fall antar jag att du vill ha resultat. Resultat är det som motiverar och det som gör att du agerar från första början och sedan fortsättningsvis.
När du är produktiv får du resultat. Du fyller inte bara upp en massa tid. Produktivitet mäts i resultat och inte i hur lång tid det tog.
Från fullt upp till produktiv
Hur gör du för att vara en produktiv person istället för en som har fullt upp? Jo, du PLANERAR, tidsblockar och skriver specifika listor.
Låt oss ta exemplet: Jag ska greja i huset i fyra timmar (det är den tiden jag har).
Det säger inte så mycket mer än att du ska ränna runt i huset och städa och feja under fyra timmar.
Om du vill fortsätta med att ha fullt upp då lämnar du det så i din planering eller i huvudet. MEN vill du vara produktiv då sätter du dig ner i några minuter och gör en specificerad lista. Du vet ju säkert vad du helst skulle vilja få gjort och du vet också vad som känns skönt om det är städat.
Du har förmodligen bestämt i förväg vilket dag detta ska ske på. Kanske har du valt lördagen till det. Vi säger det i alla fall.
Du skriver in i din kalender att du ska greja i huset under fyra timmar. Du blockar alltså tiden. Inget annat ska kunna bokas in.
När du har blockat tiden går du vidare till att skriva listan:
- Byta sängkläder i sovrummet och i barnens rum.
- Plocka ordning i vardagsrummet.
- Torka av skåp och kakel i köket och ställa in disk ur diskmaskinen.
- Dammsuga alla ytor.
- Städa toaletterna.
- Fixa krukan på verandan.
- Tvätta, torka två maskiner tvätt.
Den här listan är tydlig. Du vet precis vad du ska göra.
Detta är alltså hur du gör för att skapa ett produktivt arbetssätt. Du bestämmer vad du ska göra, tidsblockar det i din kalender, skriver en specifik lista och sedan utför du det när det är dags.
RÄTT saker gjorda
Att vara produktiv är att få RÄTT saker gjorda. Du behöver inte vara ständigt upptagen för att vara produktiv. När du är fokuserad på uppgiften, vet vad som ingår och vad som krävs, är du förmodligen klar snabbare än om du bara gör/har fullt upp.
För att gå från en fullt-upp-mentalitet till att vara produktiv är det viktigt att du vet vad du strävar efter. Vilka mål vill du uppnå? Med mål menar jag deadlines och arbetsuppgifter på jobbet och dina personliga mål. När du vet vad du strävar efter är det lättare att skriva din att-göra-lista med relevanta punkter. Det som är viktigt på riktigt!
Tänk så här:
- Vilket/vilka mål jobbar jag mot just nu?
- Hur har jag planerat min tid kommande vecka för att nå dessa mål?
- Vilka resultat vill jag uppnå denna veckan?
- Vilka actions behöver jag ta för att uppnå dessa resultatat?
Utifrån dina svar skriver du att-göra-listan och bokar in i kalendern.
Så går det till när du väljer att vara produktiv. En bonus med det här är att du kommer kunna skapa en tydlig linje mellan arbete och fritid.
Så intressant inlägg. Jag har faktiskt blivit mer medveten om just detta och eftersom jag älskar listor har jag successivt blivit bättre och bättre på att specificera att göra i listor även om jag har har en ganska bra koll i huvudet på vad jag vill göra.
Ja men precis. Att specificera är nyckeln. I huvudet kan vi inte hålla ordning på samma sätt. Det blir snabbare rörigt.
Ja, så klokt – när jag har fullt upp, det tycker jag är när jag fastnar i alla små fix-grejor som egentligen inte bidrar till att ta mig dit jag vill. De där som gör att jag känner mig produktiv, men undviker det jag egentligen borde göra – det som är viktigt på riktigt… :-/
Mhm! Småfixet tar tid och är inte alltid speciellt nödvändigt. När du specificerat vad du ska göra undviker du det.
Ja, herrenaddå – ibland är det lätt att lura sig själv att tro att man gör massa viktigheter bara för att man är upptagen. Upptagen kan man ju vara av planlöst skrollande på Instagram till exempel. Jag har skrivit en del om upptagenheten som en självsabotör, som gör att vi tror att vi inte har tid med det som gör skillnad. På riktigt!
Tack för sköna poänger!
Det här bevövde jag som far runt som en galning. Hjärntröttheten gör att jag glömmer vad jag gör och kommer på något annat, men att bocka för en lista kanske hjälper mig att vara på ett ställe 🙂
Så tack för bra tips ❤