Frågor och svar

frågor och svarI onsdags bad jag er ställa frågor till mig på Instagram. Jag lovade att svara på frågorna idag så det handlar dagens inlägg om.

Först vill jag säga tack! Det är inga enkla frågor ni har gett mig. De är stora och kräver utförliga svar vilket är lite svårt att göra i ett enda blogginlägg. Det blir helt enkelt för långt.

frågor och svarFrågor och svar

F Hur gör man för att komma över sorgen över att inte kunna och orka allting man vill?

S Svaret på den här frågan är kopplat till det jag skrev om acceptans här om dagen.

Det är verkligen så att man upplever sorg när livet förändras på ett sätt man inte önskar. Vid utmattning blir man fråntagen något som man tidigare har haft.

Det första jag vill säga är att det är okej att sörja och det är okej att sörja igen och igen. Saknaden kan vara stor. Om det är så att det känns som sorgen inte vill släppa och den tynger ner dig så tycker jag att det är viktigt att bestämma att det är dags att gå vidare. Det är dags att släppa taget och acceptera att läget är ett annat nu. Som jag sa i inlägget om acceptans så behöver du inte tycka om att du inte längre kan men det är viktigt att du accepterar att det är så.

Rent konkret så tror jag att det kan vara bra att du berättar för någon nära att hur det är och hur du känner. Jag sörjer detta men nu vill jag inte det mer. Tala om att du önskar lägga det bakom dig och att du vill göra på ett annat sätt nu. Om du inte känner att du vill prata om det så skriv i en dagbok istället.

Fundera också på hur du kan göra saker istället. Vad var det du brukade göra och hur kan du göra det nu? Kan det vara att göra det någon timme i veckan eller många timmar vid ett tillfälle men att du då också bokar in ledig tid efter så du kan vila.

frågor och svarF Jag älskar to do-listor men kan ändå bli sjukt stressad av dem och få omvänd effekt. Alltså ångest och känna mig dålig när jag inte hinner/orkar/tickar av tillräckligt mycket. Tips på hur jag kan undvika detta?

S Eftersom jag inte vet hur dina att göralistor ser ut så får jag försöka mig på ett generellt svar.

De gånger du blir stressad av din lista så tänker jag att den antagligen är för lång. Välj ut tre saker du vill prioritera och skriv ner dem på en lapp. Ha bara den synlig när du jobbar. När du är klar med de uppgifterna kan du lägga till tre nya. Om det är mindre uppgifter så går det bra att skriva upp till sex saker.

Hjärnan tycker inte om långa listor. Den förstår inte tanken att du gör det du hinner idag och resten gör du imorgon. Den vill bli klar. Den vill ha belöningen som kommer när du är klar. Därför behöver du “lura” den.

När det gäller känslan att du är dålig så tycker jag för det första att du ska sluta tänka så men eftersom jag vet att det inte är det enklaste så rekommenderar jag att du skriver en “detta har jag gjort lista” de dagar när du inte känner dig nöjd. Skriv ner allt du har gjort. Alla stora och små saker. För det mesta har du gjort mer än du tror.

frågor och svarF Jag blir stressad av tanken att göra en lista över det jag behöver göra. Vilket i sin tur tar död på kreativiteten.

S Du är inte ensam om att bli stressad av listor. Det är ganska vanligt faktiskt. När det gäller listor så ska de inte vara långa så samma svar som på frågan ovan.

Det jag tror kan vara bra att du gör är att du skriver en masterlista vid ett tillfälle när du inte behöver leverera resultat. Alltså sätt dig och gör en lista på de saker som du vet att du behöver göra under den kommande veckan eller mer. Skriv bara rakt upp och ner och lägg ingen värdering i vad du skriver. När det sedan är dags för dig att utföra uppgifterna så gör du som jag skrev ovan. Välj tre till sex uppgifter/aktiviteter i taget. På så sätt kanske du slipper känna att det skapar stress och att kreativiteten därför dör.

frågor och svarF Hur kommer man till acceptans och hittar balans när man har utmattningsdepression? Hur få ett fungerande hemma och jobbliv med hälsa och välbefinnande?

Detta är stora frågor som inte är lätta att ge ett kort svar på men jag försöker.

På första frågan vill jag börja med att säga att balans för dig är inte samma som balans för mig. Balans betyder inte heller att det ska vara lika mycket på båda sidorna så att säga. Inte när vi pratar om livet. Det viktiga är att du gör det du tycker om att göra och att du även gör det som du behöver göra. Ena dagen mycket som du tycker om och en annan mycket av det du behöver. Balans i livet tänker jag handlar om att vara nöjd och att se till att inte ta slut på all energi.

När man är utmattad har man brist på energi. Det gäller att du hushåller med den. Läs gärna inlägget om planering och utmattning. Där får du mer svar.

När det gäller andra frågan så är det viktigt att du vet vad du mår bra av. Vad tycker du om att göra och vad ger dig energi? Om du vet det då kan du börja komma till att få det att fungera. Skriv ner vad du tycker om och vad som ger dig balans. Boka sedan in något varje dag. Skriv in det i din kalender. Det som står i kalendern händer.

Det som behöver göras gör man oftast medan välbefinnandet får stå undan så om du ser till att boka in välbefinnandet så lägger det sig lättare på plats med balansen.

Jag har en workbook i det här ämnet som du hittar här.

frågor och svarF Rent generellt. Har du något “bästa planeringstips” till en ensamstående mamma som har en son på 1 år, studerar 40h/v och har två jobb? Kanske hur man lättast kan strukturera upp vardagslivet?

S Du är helt klart busy. Jag utgår ifrån att du trivs med att göra allt det du gör eller att det finns en anledning bakom att du gör alla sakerna samtidigt. Jag lägger ingen värdering i om det är för mycket eller för lite utan det är något du får avgöra.

Mitt bästa planeringstips i din sitatution är förberedelse. Ha ett system för att alltid ha allt på rätt plats. Förbered kläderna dagen före. Gör frukosten på kvällen. Laga måltider för veckan på helgen. Jag tror du förstår vad jag menar. Och planera dina veckor i förväg så att du har ordning på barnvakter och allt sådant som behöver klaffa.

Inget utförligt svar jag vet.

frågor och svarF Jag älskar planering men tycker det ibland dödar kreativiteten. Hur hittar jag en bra balans mellan att planera tex blogg och instagramflöde och låta det spontana och kreativa få plats?

S För det första vill jag säga att det du planerar är inte ristat i sten. Tänk dig din planering som en vägvisare. Det som står finns där för att hjälpa dig hålla ordning på dina bokningar till exempel och är förslag för dina blogginlägg. Du måste inte göra som det står hela tiden. Avgör från situation till situation vad som är vettigast. Vad händer om jag gör så här istället?

När jag planerar mina blogginlägg så gör jag så att jag skriver en lista över inlägg jag tror jag vill skriva under den kommande månaden. Jag fyller den inte med 31 rubriker utan kanske 22. Jag lämnar alltså öppet för att skriva om det som händer och det jag har lust med. När jag sedan planerar min vecka väljer jag från den listan och fyller på med sådant som är aktuellt. Kanske har du ett event som du vill marknadsföra eller så vill du ha ett specifikt tema. Fyll på med det.

Om jag sedan väljer att inte skriva något av de inlägg jag planerat så finns det ju kvar på min månadslista och jag kan välja att skriva det en annan gång.

Och det sista, kreativitet är inte något som kommer av sig själv. Du manar fram den genom att sätta igång.

Jag hoppas att du har fått lite svar på din fråga. Fortsätt gärna ställa fler frågor så svarar jag efter hand.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *