Förnya min morgonrutin

Godmorgon!

Min morgonrutin känns förlegad och ger mig inte den energi jag vill att de ska ge mig så det är dags att förnya. Dags att testa något nytt och se vad som händer.

Min morgonrutin har blivit slentrian

Jag älskar att ha en morgonrutin. Ingenting gör mig så fokuserad på dagen som när jag går in för min morgonrutin. Det är ju lätt att bara göra av slentrian men jag märker det direkt på mitt resultat om jag gör det.

Det senaste tycker jag att min morgonrutin har känts blaha och att den inte alls gett den energi jag önskar att den ska ge. Jag vet inte om det beror på rutinen i sig eller att jag sover dåligt. Det med dålig sömn har inte påverkat mig tidigare så jag vet faktiskt inte. Jag tänker att jag ska ge mig på att tweaka min morgonrutin för den har jag lättast att påverka. Sömnen är som den är och jag får låta den falla på plats efter hand. Hur jag ska tweaka vet jag inte riktigt än men jag börjar fundera på om det är planeringsdelen i min rutin som stör mig. I know…det låter ju helt galet för att komma från mig. Det är inte planeringen i sig det är fel på utan snarare vilken ordning i rutinen den hamnar på.

morgonrtun

Tankar om vad som behöver göras

  • Eftersom jag är så förtjust i att planera och det ger mig en bra känsla för dagen så brukar den komma tidigt i min rutin men jag tänker att den kanske ska ligga sist istället. Detta för att tanken på det som ska göras under dagen sätter mig i jobbmode direkt och jag vill ju egentligen ha ett lugnare uppvaknande.
  • Något som också har hänt är att skrivandet helt har försvunnit det senaste. Jag har alltid skrivit under min morgonrutin men det har fallit bort av någon anledning. Nu vill jag återinföra det igen. Skriva reflektioner och tankar i tio minuter minst. Vad jag skriver om är inte så väldigt viktigt men det är bra om det innehåller tankar om mina känslor inför dagen på något sätt. Från det jag skriver tänker jag att min att-göra-lista till viss del formas. Genom att skriva kommer det som känns viktigt fram och det viktiga ska upp på listan för det mesta.
  • Ett moment som definitivt behöver in är att det är dags att ta fram städmoppen igen. Inte för att städa utan för rörelseträning. Jag behöver mjuka upp mina leder. De är ju inte så snälla mot mig och ska de bli snällare behöver jag ta hand om dem.

Ny tankekedja för planeringen

Och planeringen såklart. Den ska absolut vara med men den ska ligga sist samt få en ny tankekedja. Med tankekedja menar jag i vilken ordning varje moment i min planering kommer. Jag planerar på vana men vill bli mer själfull, medveten, när jag tänker igenom dagen. Så i fortsättningen vill jag gå från själfull till konkret.

Min nya tankekedja:

  1. Visualisera dagen – känslan, arbetet, resultatet
  2. Intention/fokus – vad behöver jag lägga min tyngdpunkt? Det kan handla om en uppgift men också om en känsla. Jag vill lyfta känslan mer än vad jag gör idag. Här kan affirmationer ingå men det är jag inte så bra på.
  3. Den faktiska planeringen – skriva och gå igenom min att-göra-lista och blocka tiderna.

Så sammanfattningsvis:

  1. Rörelseträning
  2. Skriva morgonsidor
  3. Själfull del av planeringen
  4. Konkret del av planeringen

När de här delarna är klara är det förmodligen dags att kicka igång dagen för resten av familjen om jag inte tagit sovmorgon och de redan har åkt iväg. Oavsett vilket blir det dags för mig att äta frukost och när jag har gjort det tar jag tag i första punkten på att-göra-listan.

Självklart ingår det te i min morgonrutin. Utan te tänker jag dåligt.

morgonrutin

Om du vill ha en fungerande morgonrutin

Om du funderar på att börja en morgonrutin eller ändra något i din rutin så ställ dig frågorna:

Vad ger mig rätt energi?
Vad behöver jag för att få rätt fokus i mitt arbete?

När du har svarat ärligt på de här frågorna kommer du lättare kunna planera ordningen på dina moment i din morgonrutin. Ordningen är viktig så det är bra om du vet vad du önskar av din rutin. Vill du vakna upp direkt eller vill du vakna upp långsamt?

Prestationsfritt!

Kom ihåg att det inte ligger någon prestation i det här. Morgonrutinen är bara för dig och ditt välmående. Den ska spara tid åt dig, få igång kreativiteten och göra så du känner att du ser fram emot dagen.

Häng med du också!

Denna veckan fokuserar vi på morgonrutinen i The Flamingo Spirit Club. Den fria gruppen på Facebook. Du är varmt välkommen att vara med du också.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *