Fem sätt att hantera din oro

Fem sätt att hantera din oro

Hej vänner!

Går du runt och oroar dig och ältar scenarion och lösningar? Det är inte helt ovanligt. Då vill jag fråga: Det du oroar dig över är det något som du har kontroll över? Inte? Jag brukar säga: bara släpp det men jag tänker inte stanna där idag utan jag vill också dela med mig av fem sätt att hantera din oro.

Och jag vet, tro mig, att det är enklare sagt än gjort men det är verkligen viktigt att träna på. Oro äter upp oss. Det tar av vår energi och det gör oss orkeslösa och ibland till och med handlingsförlamade. Det är inte ett trevligt sätt att leva i sin vardag att ständigt ha en gnagande känsla och att söka efter svar som inte finns.

Du blir mer effektiv om du släpper oron

Du kommer bli så mycket mer effektiv om du börjar lägga din tid och energi på sådant som du kan kontrollera. Det intressanta är också att när du tar tag i de sakerna så minskar oron för det andra. Det är en effekt av aktivitet.

Jag oroar mig också

Jag oroar mig för massor med saker men jag har lärt mig hantera min oro. Jag tillåter den inte uppta mig för gör jag det så lever jag i en ångestbubbla som är för svår att spräcka. Jag har tränat i många år på att släppa oron och gnaget. Det finns fortfarande saker jag undviker men dessa saker förminskar inte mitt liv så jag låter det vara så. Så länge det inte påverkar mig nämnvärt så kan det få finnas där i bakgrunden.

Jag utvecklade en vanebildande oro under perioden inför min utmattningskollaps och den eskalerade i samband med min sjukskrivning. Jag jobbade hårt med den med hjälp av strikta ramar kring mina aktiviteter på dagarna och med tiden minskade det.

Ångest är svårt att förstå utan erfarenhet

Att prata om oro och ångest och inte själv veta vad det faktiskt handlar om är svårt men jag vet. Jag får episoder, jag kallar det så,  men har skapat en egen metod för att få det att passera. Hur jag gör kan jag knappt förklara men det fungerar. För mig. 

Jag skulle säga att den främsta nyckeln för mig alltid har varit att tillåta känslan finnas men inte låta den stanna. Som sagt, svårt att förklara. Den får flytta in en liten stund och sedan ser jag till att göra något som får den att försvinna. Den kan ligga och lura några dagar men den tar inte över helt.

Jag har inte alla svar

Om du är en person som lever med oro och ångest så kan jag inte säga att jag har alla svar för det har jag verkligen inte och jag är ingen psykolog. Jag vet det jag har lärt mig från egen erfarenhet och från det jag kan från att ha en examen i psykologi. Expert på ångest är jag inte men jag vill lista några saker som jag tycker är grundläggande. Det är inte enkelt och självklart men avgörande.

Fem sätt att hantera din oro

1. Gör klart för dig vad du kan kontrollera

När du finner dig i en orossituation så stanna upp och fundera på vad du faktiskt kan kontrollera. Du kan inte avvärja problemet som kanske är på ingång men du kan förbereda dig för det. Du kan kontrollera hur du reagerar på situationen.

Ibland är det enda du kan kontrollera just ditt sätt att reagera i situationen.

2. Fokusera på det du kan påverka

Du kan påverka människor och situationer men du kan inte tvinga saker att bli som du vill. Du kan planera för en kul fest men du kan inte tvinga gästerna att ha roligt.

För att kunna påverka så mycket som möjligt behöver fokusera på ditt beteende. Var en förebild och ha rimliga ramar kring vem du är /vill vara.

3. Identifiera dina rädslor

Vad är det du är rädd ska hända?Tänker du att en katastrof är nära eller funderar du på om du verkligen räcker till?

Det värsta du tänker kanske inte är så hemskt ändå. Tänk om det är så att du är starkare än vad du tror?

Det är lätt att hamna i rädslotankar istället för att fråga sig vad man skulle göra om det faktiskt hände. Se dig själv lösa det som är worst case scenario. Du har säkert kapaciteten.

4. Gör skillnad på grubblande och problemlösning

Att spela upp samma samtal i ditt huvud om och om igen hjälper dig inte. Att lösa problemet är lösningen.

Fråga dig själv om ditt grubblande verkligen är produktivt. Om du faktiskt försöker lösa problemet så fortstätt grubbla för allt i världen men om det bara är onödigt och oroande grubbel så släpp det. Byt kanal. Ställ dig upp och gör något aktivt som får dig att tänka på något annat. Bryt cirkeln.

 

5. Skapa en plan för att hantera stress

Att äta bra, träna och sova ordentligt är viktigt. Du behöver ta hand om dig själv. Du behöver göra sådant som minskar din stress och för det behöver du en plan som fungerar.

Hitta sådant som gör att dina stressnivåer går ner. Det kan vara yoga eller meditation eller att prata med en vän eller spela badminton. 

Var lyhörd för dina stresstriggers och försätt dig inte för ofta i sammanhang där detta kommer påverka dig.

Detta är fem möjliga sätt att hantera oro på. Kanske ger något av detta dig en ny vinkel och något som du kan använda för att må bättre.

Lämna ett svar

Kontakt

Dorotea Pettersson
Email: dorotea@dorro.se
Telefon: 073-433 05 84

Integritetspolicy

Läs hur vi hanterar dina uppgifter HÄR.

Sociala medier

Copyright 2019 - Dorotea Pettersson

Stäng meny
×
×

Kundvagn