entreprenörskap produktivitet
Driver du företag? Även du behöver en arbetsbeskrivning
Det blev en hel del aha-upplevelser hos flera av er läsare på inlägget jag skrev i söndags. Där jag var lite putt och satte ner foten kring att jag faktiskt inte jobbar på lördagar. Nu vill jag utveckla kring det här med att ha en arbetsbeskrivning. Även egenföretagaren ska ha en sådan.
Vad är en arbetsbeskrivning?
En arbetsbeskrivning är kort och gott en lista över vad som ingår i ditt arbete. Arbetsbeskrivningen skriv oftast av din chef eller en HR-ansvarig.
Som anställd ska du få en arbetsbeskrivning av din chef. Där kan det så vad som förväntas av dig, vilka arbetsuppgifter du har, vilka arbetstider du har och vad gäller kring sjukdom och övertid. Där ska också finnas en beskrivning av vad som är en godkänd arbetsmiljö både fysiskt och socialt.
Se till att du inte faller
Så vad händer när man driver eget företag? Vem ordnar med en arbetsbeskrivning då? Jo, det gör du själv. Du är din egen chef och det är en väldigt bra idé om du själv vet hur du vill ha det. Du sätter reglerna för ditt arbete. Det är som att göra en planering över din dag men istället för det dagliga innehållet är det ramen som håller samman innehållet. Utan ram faller du.
När jag säger faller, så menar jag i första hand två saker:
1. Du jobbar för mycket så du till slut blir sjuk.
2. Du jobbar för lite så du kommer efter och företaget går dåligt.
Ett jobb jag inte behöver ta semester från
Att driva företag är roligt och för mesta är det passion som driver oss och därför kan det kännas som det inte är nödvändigt att vara ledig eller ta semester. Det finns ett citat som används flitigt av entreprenörer:
My goal is to create a life I don’t need a vacation from
Det är en bra inställning tycker jag men det betyder inte att man ska jobba ihjäl sig och aldrig vara ledig. Även en passionerad entreprenör och egenföretagare behöver sätta sig ner och tänka över sin arbetssituation då och då.
Arbetsbeskrivning för egenföretagaren
Jag är ingen expert på arbetsbeskrivningar men jag har drivit företag ett tag och jag vet vad som är viktigt för mig. Jag har läst en och annan arbetsbeskrivning när jag varit anställd men också i jobbannonser. Och jag är bra på att planera och en arbetsbeskrivning är lite som en verksamhetsplan slash målplan.
Tänk så här:
Huvudmålet med verksamheten
Vad är det viktigaste med ditt jobb och utveckla beskrivningen så att den innehåller dina arbetsuppgifter under en månad, vecka och dag. Alltså vad gör du i ditt företag.
Delmål eller stödmål
Här går du ner mer i detalj. Vilka steg behöver du ta för att nå huvudmålet? Var detaljerad och konkret, helst så konkret att du kan sätta siffror på vad som ska göras: hur många som ska säljas, hur många som ska ringas och hur ofta det ska marknadsföras till exempel.
Arbetstider och arbetsbörda
Det är här det börjar bli lite tricky. Det är många gånger svårt att stoppa sig själv när man älskar sitt arbete men tänk så här: Om du hade anställda skulle du kräva av dem att de ska arbeta alla dagar i veckan, varje kväll och ibland till och med på natten? Antagligen inte. Så varför gör du själv det? Sätt arbetstider som du känner känns rimliga för dig och bestäm vad som är en rimlig arbetsbörda under en dag. Arbetsbördan styr du sedan med din vecko- och dagliga planering. Glöm inte lägga in dina pauser i arbetstiden.
Människor och relationer
En arbetsplats ingår i ett socialt sammanhang, även om den kan innehålla få kontakter med andra människor. Som soloföretagare har du relationer med andra människor också fast du sitter ensam på ditt kontor. Beskriv de relationer som finns, vad de innebär och hur de ska hanteras. Skriv ner vilka du skulle vilja möta och varför. Du kan också skriva ner hur ofta du vill ha möten IRL med andra företagskollegor eller möjliga samarbetspartners. Här ingår nätverkande.
Fysisk arbetsmiljö
Jobbar du hemifrån eller hyr du in dig på ett kontor någonstans? Vad är viktigt för dig för att du ska kunna arbeta bra? Vad distraherar dig? Hur vill du sitta? Behöver du lyssna på musik och stör du kanske någon annan person om du gör det?
Sjukdom och övertid
Hur gör du om du blir sjuk? Du är ensam. Hur hanterar du det? Gör en plan så du slipper ligga med dåligt samvete i feberdimman. Vad gäller om du har en deadline och det kräver att du jobbar övertid? Tar du då ledigt en heldag så fort du är klar?
Utvecklingssamtal och utvärdering
Det är inte helt lätt att ha utvecklingssamtal med sig själv kanske men det är viktigt att utvärdera sitt arbete med jämna mellanrum. Förslagsvis en gång i kvartalet. Skapa en mall för utvärdering som du går igenom. Åk iväg någonstans och ha en dag för utvecklande och utvärdering av företaget och ditt arbete. Ta med andra entreprenörer och gör det tillsammans eller unna dig en natt på hotell helt för dig själv.
Bli din egen boss
Om du vill läsa mer om att vara en boss. Din egen eller någons boss, så rekommenderar jag att du kikar in hos Clara med bossbloggen. Hon skriver att vara sin egen chef ur många olika vinklar.
Tack! Du är så fantastiskt duktig på att få saker gjorda, att det blir snyggt på ett sätt som andra förstår. Du är grym!!! Hoppas vi ses snart igen.
Tack Jenniefer! Jag tycker om när andra förstår vad jag skriver och pedagogen skriker i mig om det blir för otydligt.
Intressanta och kloka tankar – jag tror oavsett vad vi jobbar med är det viktigt att ibland stanna till och fundera över vad vi vill och varför. Läste nyligen en undersökning vad människor ångrar mest på sin dödsbädd – bl.a att de jobbade för mycket! Så viktigt att fundera över hur vi använder vår tid
Ja men visst är det så. Jobbet är viktigt men aldrig det viktigaste. Jag vill lägga tid på relationer och på mig själv.
Tack för påminnelsen! Jag jobbade mig sjuk förut pga otydlig arbetsbeskrivning och tidsramar så jag är väldigt noga med det numer
Det tycker jag är bra att du är. Sjuk är inte bra och det ska minska ner helt i framtiden tycker jag. Bättre ramar och fler friska människr!
Pingback: Jag har ändrat åsikt om pauser – Dorotea Pettersson, Personal Planner
Pingback: "Sänka kraven är det enda som funkar" - 5 stresstips från psykologen | Normpsykologen