Den lugnande bubblan

Den lugnande bubblan är en metod eller mikrorutin att ta till när du hamnar i känslan av att allt är för stort. När det är överväldigande. Det är stressigt. Det känns som inget kan sakta ner farten för den är uppe på för snabb nu. Där är du och springer och det är bara att hänga med. Huvudet snurrar och du kan inte stanna. 

Den lugnande bubblan

Den lugnande bubblan är något du skapar med hjälp av att använda dina sinnen. Här vill jag ge dig lista för att du snabbt ska kunna dra ner på takten och återgå i ett fokuserat arbetsläge. Detta fungerar oavsett om du sitter hemma eller på jobbet och du väljer själv om du sitter i bubblan i  5 minuter eller i 30 minuter. Det beror på på möjlighet och tillfälle.

1. Finn din plats

Hitta en plats som är avskild om möjligt. Om inte så går det bra på stolen vid ditt skrivbord. Men det kan vara på bänken utanför jobbet, i bilen, i soffan hemma eller i lunchrummet, på en sten i skogen, på altanen…ja du fattar. En plats där du kan stanna upp.

2. Syn

Nästa grej är att begränsa ditt synfält från allt omkring dig till dig själv. Vad har du för att kunna minska ner synintrycken?

  • Dämpa belysningen
  • Sovmask för att täcka ögonen (ja, ser töntigt ut i offentligt sammanhang men vem bryr sig)
  • En punkt som ett träd, en blomma, en tavla.

3. Beröring

Nästa grej är det här med beröring. Att ha något som ger en känsla av lugn när du tar på det eller håller det i handen. Det kan vara:

  • att ha en kudde i knät
  • ha en sån där stressbollssak i handen
  • en värmefilt 
  • bli masserad om den möjligheten finns
  • hålla i en kopp varmt te eller kaffe

4. ljud

Nästa grej är ljudet du har omkring dig. Fundera på vilket ljud som lugnar dig. Det kan vara:

  • ta på dig lurar med musik du gillar eller andra ljud du trivs att lyssna till
  • fågelkvitter i trädgården/skogen
  • musik utan lurar såklart
  • guidad meditation

5. Doft

Vad du känner för dofter är också avgörande för ditt lugn. Sitter du vid en soptunna så kommer du sannolikt inte trivas. Det kan vara:

  • doftljus (de klarar jag personligen inte av)
  • frisk luft/natur
  • blommor
  • bullar

6. Smak

Jag känner inte att det är viktigt med den här punkten varje gång men det är inte helt fel om det är möjligt. Det kan vara:

  • te, kaffe, varm choklad 
  • äta något du tycker om långsamt. Alltså inte slänga i dig maten
  • nostalgimat. Jag har några saker jag alltid vill äta när jag känner mig ynklig. de ger mig en känsla av trygghet

Dessa sex saker ger dig möjilghet att komma in i en lugnande bubbla. Tillsammans skapar de en miljö som är nedvarvande och trygg och Du kan finna känlsan var du än är.

Använd det som en mikrorutin i din dag. Testa tycker jag.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *