Eftersom du inte kan spara tid så gäller det att du är smart med din tid istället. Eller hur? Tiden finns hela tiden och det viktiga för dig att tänka är att den tid du främst håller i din hand är den tiden som är just precis NU. Tiden igår har varit och den kan du inte göra något åt. Tiden framför har inte varit än och även om du kan planera för hur du ska använda den så kan du inte ha kontroll över den. Den enda tid du kan kontrollera är verkligen bara den här och nu.

När du anammar det tänkandet kommer du känna dig lugnare, mer närvarande och du kommer vilja bli bättre på att använda tiden på ett smart sätt. 

Är du smart med din tid?

Att använda tiden smart är att använda den till det du vill använda den till. I det ingår både det som är lustfyllt för dig, alltså det du vill, och det som inte alltid känns lika roligt, alltså det du behöver göra.

Vad som är lustfyllt för dig vet du själv och vet du inte det så är det rimligt att du tar reda på det. Det finns ingen regel för vad en person tycker om att göra. Vissa älskar att jobba och andra gör det inte. Några tycker att utomhusaktiviteter är det bästa medan andra helst kurar i soffan med en bok. Det finns inget rätt och fel.

5 tips för hur du kan vara smart med din tid i livet, på arbetsplatsen och i din business

Det du vill göra är att skapa rätt tid kring det du gör. Du vill använda din tid smart helt enkel. Men hur gör du det? Jo, det min vän ska jag ge dig några hacks kring nu. Dessa tips fungerar i livet, på din arbetsplats och i din business. 

1. Ha deadlines – jepp, de finns av en anledning. De fungerar!

I livet – har du bestämt att du ska göra något varken det är att städa ut lådorna i köket eller planera en resa så sätt deadlines för när du ska göra det och när du ska vara klar. 

På din arbetsplats – arbetsuppgifterna hopar sig snabbt på jobbet. Gör en lista i prioriteringsordning och sätt deadlines för när uppgifterna ska vara klara. 

I din business – ha alltid deadlines på dina projekt. Även de små som känns som de gör jag ju bara. Varför? Jo, för ska du använda din tid smart så vill du använda den till det som gör skillnad för din verksamhet.

2. Var finns pengarna?

Att tänka pengar kanske känns trist men att ha en budget gör att du har koll. Vad har det med tid att göra? Jo, pengar avgör vad du kan använda din tid till. 

I livet – om du använder dina pengarna rätt så har du pengar till det du tycker är roligt och inte enbart till det som är nödvändigt. Sätt upp en budget för dina kostnader och lägg in en summa, om än så liten, för sparande och för nöjen.

På din arbetsplats – om du är anställd så förstår jag att det inte alltid känns som du är inkopplad i pengarna i företaget men däremot är det du som styr din tid (till viss del) när du jobbar. Och jag tror att du vet vad som värderas i arbete på din arbetsplats. Om du fokuserar på där pengarna finns på företaget så har du en större möjlighet att avancera vilket leder till löneförhöjning. Såg du nu vad som hände? Du är med säkerhet involverad i företagets pengar. Du är anställd. Du har lön. Du kostar pengar. Med löneförhöjning kan du göra roliga saker på din fritid.

I din business – fokusera på de aktiviteter/arbete som genererar pengar. Det är roligt att bygga företag vilket gör att du lätt hamnar i en massa kul projekt MEN genererar de pengar. Och nej, svaret är inte – det kan generera pengar i framtiden. Du kan inte överleva nu på pengar som kommer i framtiden. Du behöver balansera dina projekt så att du alltid har aktiviteter som resulterar i pengar på kontot.

3. Var produktiv istället för reaktiv – spring inte på alla bollar

I livet – om du ska hämta en sak i köket så gör det istället för att städa på vägen. Du tänker att det sparar tid. Njae! Det förvirrar dig snarare och ger i längden stresskänslor. Gör det du bestämt att göra. Städa när du ska städa. Vila när du ska vila. Reagera inte på allt som kommer din väg utan gör rätt sak vid rätt tillfälle.

På din arbetsplats – på jobbet är det inte alls ovanligt att vara reaktiv. Det finns alltid något att göra och det dyker upp något oväntat ofta. Därför är planering och att göralistan ditt främsta verktyg. Följ det du bestämt så långt det går. Självklart behöver du vara flexibel. Ibland kommer du behövas för annat men absolut inte alltid. Det är inte alltid du som ska reagera. Alla bränder kan inte vara dina att släcka. 

I din business – återigen, gör det din verksamhet handlar om. Spring inte på alla intressanta bollar för att de eventuellt kan leda till något bra. Utgå alltid från ditt WHY. Om du gör det kommer ditt fokus ligga på din kärna och det andra blir mindre intressant.

4. Vad är ditt syfte?

I livet – vi är alla värderingsstyrda i någon mån. Det är du också. När du väljer vad du ska göra utgå ifrån dina värderingar alltid. På så vis kommer du använda din tid till det du tycker är viktigt. Ditt syfte är det som bör driva dig framåt.

På din arbetsplats – du ska ha en arbetsbeskrivning. I den står det vad ditt syfte på arbetet är. Om du inte har någon arbetsbeskrivning ska du be om en. Om du vet vad som ingår i dina arbetsuppgifter blir det mycket enklare att använda tiden rätt.

I din business – ditt WHY är din “beam of light”. Det är ditt varför som ska styra dig framåt. Dina val ska matcha med vad din verksamhet grundar sig på. Om du förhåller dig till ditt varför kommer ditt företag växa och ditt arbete kännas meningsfullt. Och tiden kommer att användas till det som genererar rätt resultat.

5. Anlita en coach

En coach är till för din utveckling och din framtid.

I livet – använder du en coach för din egen personliga utveckling. Du skapar förändring som du önskar för att leva det liv du vill leva. Tillsammans med din coach pratar du om drömmar och riktningen dit och coachen hjälper dig att styras åt det håll du vill.

På din arbetsplats – använder du en coach för att skapa ordning i dina arbetsrutiner och kanske har du en vilja att avancera men vet inte hur du ska göra. Du kanske rentav vill byta jobb men har inte kommit på vad du vill göra istället. Coachen hjälper dig med ordningen och förändringen du vill skapa.

I din business – använder du en coach för din företagsutveckling. I ett företag behövs ett tydligt varför och med hjälp av det bygger du upp allt annat. Kanske har företaget vuxit snabbt och du behöver rutiner för att ta nästa steg in i framtiden för företaget. Coachen hjälper dig i byggandet framåt för ett hållbart företag och för att du ska vara hållbar i ditt arbete och liv.

Flexibilitet och spontanitet

Glöm inte att livet kan vara riktigt roligt och det blir vad du gör det till. Att vara smart med din tid ger dig utrymme för flexibilitet och en massa spontana äventyr. När du vet vad som gäller under din dag då kan du med enkelhet frångå din plan eftersom du vet hur mycket tid du har till förfogande. Du vet att du kan lägga över något till imorgon och du vet att du kommer hinna med det du tänkt göra även om du springer ut på en spontan fika med vännen som oväntat ringde.

Att vara smart med din tid handlar helt enkelt om att vara medveten om vad din tid innehåller. När du gör det kommer du kunna använda den rätt och på ett mer innovativt sätt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *