framgångsrikt företag

4 nyckelpunkter för ett framgångsrikt företag

Vad definierar egentligen ett framgångsrikt företag? Jag har pratat om det här tidigare men jag vill prata om det igen för jag får så ofta frågor om det. Så vad krävs för ett framgångsrikt företag? Jag ger dig 4 nyckelpunkter för ett framgångsrikt företag idag.

Vad betyder framgångsrik?

För det första vill jag snabbt säga att vad framgångsrik betyder det bestämmer du själv. Om du är nöjd så är du framgångsrik. Vad andra tycker ska inte spela någon större roll. Ditt mål ser ut på ett sätt och mitt på ett annat och det betyder inte att den ena av oss är sämre än den andra. You do you!

Framgångsrikt företag

Jag ser det som att det finns fyra nyckelpunkter som håller upp ett företag. Det spelar ingen roll vad företaget gör. Samma gäller för alla. Varje företagare lägger själv in vad själva innehållet i de fyra nyckelpunkterna är men de är alla väldigt bra att ha med i en företagsplan. Det är såklart så att det finns fler komponenter att lägga till men jag tror att med dessa fyra kommer du långt. Jag skrev nyligen ett inlägg om 6 framgångsfaktorer som jag lever efter i mitt liv. De går också att applicera här.

De fyra nyckelpunkterna är:

  1. Röd tråd
  2. Tydlig struktur
  3. Tydlig kommunikation
  4. Hjärta & glädje

4 nyckelpunkter för ett framgångsrikt företag

Låt mig gå igenom alla lite tydligare.

Röd tråd

Det är viktigt att din företagsverksamhet har en röd tråd. Den ska löpa igenom allt. Det du gör. Det du säljer. Det du förmedlar. Allt ska ha samma grund. Det gör det enklare att svara på frågor och ge dig in i säljmöten. Du kan inte bli förvirrad om den röda tråden är tydlig. Så håll dig till ditt område, din nisch, i allt du gör och allt du pratar om utåt och även inom verksamheten.

Tydlig struktur

Det klokaste du kan göra är att sätta din struktur tidigt i ditt företagande. Den kommer ändras och förfinas men försök att ha en mall för hur du jobbar och gör saker. Det ger dig trygghet och gör att du slipper känna dig överväldigad eller överarbetad. En struktur kan innehålla hur du skriver mail, börjar din dag, mötesdagar, säljstrategier och start- och sluttid på arbetsdagen. Du kan ta fram en struktur för varje detalj i ditt företagande men framför allt för det som är ofta återkommande.

Tydlig kommunikation

Den här punkten går tillbaka till båda nyckelpunkterna ovan. Om du har en röd tråd och en tydlig struktur för ditt företag så kommer din kommunikation att förenklas både internt och externt. Säg inget annat än det som faktiskt gäller. Var rak och tydlig. Självklart får du ha en personlig tonalitet om du vill men håll dig till den röda tråden. På så sätt kommer inte missuppfattningar uppstå och du slipper hamna i situationer där du behöver förklara dig.

Hjärta & glädje

Att driva företag handlar väldigt mycket om dig själv även om du kan gömma dig bakom ett företagsnamn och en logo. Det är fortfarande du som driver det. Du är en människa med känslor, åsikter och tankar. De är du. Visa den delen i din kommunikation och visa din sårbarhet. Att driva företag handlar inte om att allt är perfekt. Vi gör alla fel och det finns inget som säger att inte felen kan få förmedlas till andra. Driv företaget med ditt hjärta och var ödmjuk. Lyssna på andra. Och ha roligt. Snälla se till att ha roligt. Gör det som ger dig glädje så blir det där tråkiga lättare att få gjort också.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *